Post by Józefina Franciszka on Jan 10, 2018 17:13:31 GMT
Szanowni zgromadzeni przedstawiam pod obrady projekt konstytucji; debata zakończy się dnia 12.01.2017
Art. 1
Wielkie Księstwo Ostenmarkii, dalej zwane Księstwem,jest suwerennym, wolnym i demokratycznym państwem, którego celem i obowiązkiem jest stanie na straży wolności i godności obywatela.
Art. 2
Księstwo jest monarchią parlamarlną na której czele stoi Wielki Książe, zwany dalej Monarchą; osoba Monarchy jest nietykalna
Art.3
Władza w Księstwie należy do Narodu - wszystkich obywateli.
Art.4
Ustrój w Księstwie opiera się na trójpodziale władzy:
Ustawodawczej
Wykonawczej
Sądowniczej
Każda z nich jest samodzielna, i niezależna, i każda z nich wzajemnie się uzupełnia.
Art.5
Stolicą Księstwa jest Nönstad
Art.6
Językiem narodowym jest język dolnogermańki, a językiem roboczym instytucji publicznych jest język polski
Mniejszości narodowe mogą wystąpić do parlamentu o nadanie ich językom statusu języka regionalnego na warunkach przewidzianych Ustawą
Art.7
Granice państwa mogą być zmienione tylko na podstawie ustawy. W celu ochrony swojego terytorium Księstwo tworzy Narodowe Siły Wojskowe.
Art.8
Godłem państwowym jest dawny herb hrabiów gluckburskich, barwami narodowymi kolory złoty i czarny
II Monarcha
Art.9
Panujący monarcha jest głową państwa, strażnikiem ciągłości państwa i ładu konstytucyjnego oraz społecznego; osoba Monarchy jest nietykalna i nie podlega władzy sądowniczej
Art.10
Panujący jest najwyższym reprezentantem Księstwa poza jego granicami, wraz z rządem realizuje jego politykę zagraniczną i dba o jego interes poza jego granicami; on sam powołuje Królewskiego Komisarza do spraw Dyplomacji przy Rządzie odpowiedzialnego za współkoordynowanie polityki zagranicznej państwa
Art.11
Oficjalny tytuł Monarchy brzmi: Jego Królewska Mość, Wielki Książę Ostenmarkii, książę poddrevski, hrabia gluckburski, pan strzyski; Monarcha może używać także innych tytułów przynależnych mu z racji pełnionych funkcji i należnych rodowi panującemu
Art.11a
Monarcha promulguje i ogłasza ustawy oraz rozpisuje wybory do parlamentu
Art.12
Monarcha mianuje dostojników administracji królewskiej:
-Komisarza Wyborczego
-Komisarza Skarbu
-Kanclerza Wielkiego
Ich kompetencje określają ustawy
Art.13
Monarcha powołuje za zgodą parlamentu
-Kanclerza wraz z Rządem
-Sędziów Trybunałów i Sądów
-Ambasadorów i innych przedstawicieli dyplomatycznych
Art.14
Monarcha ustanawia i nadaje odznaczenia państwowe, tytuły arystokratyczne, oraz godności generalskie i profesorskie
Art.15
Monarcha w razie braku dostatecznej liczby sędziów sprawuje funkcję najwyższego sędziego.
Art.16
Wielki Książę promulguje ustawy i zarzadza ich publikację w Katalogu Praw
Art.17
Wielki Książę dysponuje prawem łaski
Art.18
Panujący może zrzec sie tronu przez abdykację, a w razie czasowej niemożliwości w sprawowaniu funkcji powołać Regenta
Art.20
Sukcesja tronu przebiega w myśl starszeństwa w pośród wszystkich następnych panującego monarchy i linii bocznych; następca tronu nosi tytuł Księcia Ostenmarkii, hrabiego glukburga; członkom domu panującego przynależy partykuła Ich Wielkoksiążęcych Wysokości, ostenmarkijskich książąt krwi
III Grossenprinzenrat
Art.21
Władzę ustawodawczą sprawuje wybierana w wyborach tajnych, bezposrednich i proporcjonalnych Rada Wielkoksiążęca - Grossenprinzenrat, zwana dalej Radą
Art.22
1. Rada składa się z posłów wybieranych na okres 3 miesięcy, dysponujących 59 mandatami spośród wszystkich obywateli Księstwa, oraz Monarchy i jego następcy dysponujących po jednym mandacie.
2. Prawo zgłaszania kandydatur przysługuje stronnictwom politycznym i organizacjom pozarządowym
3. Podział mandatów odbywa się między komitetami które zdobędą w powszechnych wyborach conajmniej 15% poparcia. Podział mandatów pomiędzy posłów odbywa się w możliwie egalitarny sposób
Art.23
Rada obraduje w trybie nieprzerwanym a jej posiedzeniom przewodniczy Prezydent Rady (Ratenpresident) wybierany na jej pierwszym posiedzeniu. Do czasu wybrania Prezydenta jego funkcje sprawuje Monarcha lub powołany przez niego Wysoki Przewodniczący (Grossenpresident)
Art.24
Rada ma prawo do przyjęcia swojego regulaminu uchwałą wewnętrzną
Art.25
Rada w szczególności:
1. Wraz z rządem i Monarchą przygotowuje ustawy do procesu ustawodawczego
2. Uchwala ustawy i inne prawa zwykłą większością głosów, a w sytuacjach wskazanych przez prawo wielkościami nadzwyczajnymi
3. Powołuje Naczelnych Marszałków Armii (dowódców)
4. Odpowiada za ratyfikację umów międzynarodowych
5. Ogłasza referenda
6. Wyraża zgodę na mianowanie przez Monarchę pracowników służb dyplomatycznych
7. Przyjmuje sprawozdanie z działalności rządu i innych instytucji państwowych
8. Odwołuje Kanclerza wraz z rządem
Art.26
Każdy członek rządu jest zobowiązany do odpowiedzi na pytania członków rządu, kazdy członek rządu jest uprawniony do zabrania głosu na forum parlamentu
Art.27
Parlament powołuje komisje, komisje śledcze jako swoje organy
Art.28
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje
1. Parlamentowi i każdemu z jego członków
2. Monarsze
3. Rządowi i każdemu z jego członków
4. Stronnictwom politycznym
5. Organizacjom pozarządowym
Art.29
Wyłączność w przygotowaniu ustawy budżetowej należy się Rządowi
III Rząd
Art.30 Rząd jest naczelnym organem administracji państwowej, ponosi odpowiedzialność przed Monarchą i parlamentem
Art.31 Rząd wraz z Monarchom i parlamentem kieruje zarówno polityką wewnętrzną państwa jak i polityką zagraniczną
Art.32 Rząd sprawuje swoje funkcje kolegialnie, a w resortach indywidualnie przez ich kierowników
Art.33 Na czele rządu stoi Kanclerz
Art.34 Kanclerz na każde wezwanie Monarchy lub parlamentu przedstawia sprawozdanie z dotychczasowej działalności swojego rządu, oraz stanu państwa
Art.35 Kanclerz składa przysięgę przed parlamentem na wierność konstytucji i innym zapisów prawa, oraz wierność urzędu Monarchy. Analogiczną przysięgę składają wszyscy członkowie rządu; złamanie przysięgi jest równoznaczne z dopuszczeniem się zdrady stanu
Art.36 Posiedzenia Rządu są jawne; chyba że Kanclerz za zgodą parlamentu jawność tą wyłączy
Art.37 Rząd ma obowiązek stworzenia warunków do realizacji ustaw i innych aktów obowiązujących na terenie państwa
IV Podział administracyjny
Art.38 Państwo w celu łatwiejszej administracji jest podzielone na 2 okręgi (Kreise) - Brasauenkreise (miasta: Brasław, Strzyż, Karków) i Uberenbausenstaden kreise (miasta:Poddreve, Kochanów, Serska Góra), oraz jedno miasto wydzielone Wielkoksiążęce Stołeczne Miasto Wydzielone Nowe Miasto (Gluckburskie) (Hohenprinzen Haupfstaden Stad Nönstad)
Art. 39
1. Na czele okręgów stoją Wysocy Komisarze (Hohenkomisar)
2. Zarządem miasta wydzielonego prowadzi bezpośrednio Kanclerz (jako Nadburmistrz) wraz z parlamentem
Art.40
Wysocy komisarze powoływani są przez parlament na wniosek Kanclerza
Art.41
Jednostki podziału terytorialnego
1. Powołują regionalne jednostki oświatowe
2. Prowadzą politykę kulturalną regionu
3. Nadaje prawa miejskie za zgodą rządu
4. Ustanawia statystyczne jednostki podziału administracyjnego
V Postanowienia Końcowe
Art.42
1. Naczelnym źródłem prawa jest konstytucja i Wysokie Kodeksy Uzupełniające
2. Źródłami prawa są ustawy i niższe konstytucje, rozporządzenia i zarządzenia, inne akty prawne w tym akty prawa miejscowego
Art.43 Zmienić konstytucje i inne akty konstytucyjne można na podstawie wniosku wniesionego przez Monarchę, Rząd, 3 posłów ⅗ głosów
Art.44 Ustawa konstytucyjna obowiązuje od chwili podpisania jej przez Monarchę
KONSTYTUCJA KSIĘSTWA OSTENMARKII
z dn. ../../….
Przez Radę Konstytucyjną przyjęta dnia __.__.___
za panowania Jej Królewskiej Mości Józefiny Franciszki I, wielkiej księżnej ostenmarkijskiej
Naród dolnogermański świadomy swej odpowiedzialności przed Bogiem i Historią, ku wspólnemu dobru postanawia ogłosić niepodległość i stanąć na straży wolności i demokracji w mikroświecie. Cały Naród, społem, przyjął tą Konstytucję jako swoją Ustawę Zasadniczą i ogłasza, że obowiązuje ona w całości granic Wielkiego Księstwa Ostenmarkii.
I PRAWA ZASADNICZEArt. 1
Wielkie Księstwo Ostenmarkii, dalej zwane Księstwem,jest suwerennym, wolnym i demokratycznym państwem, którego celem i obowiązkiem jest stanie na straży wolności i godności obywatela.
Art. 2
Księstwo jest monarchią parlamarlną na której czele stoi Wielki Książe, zwany dalej Monarchą; osoba Monarchy jest nietykalna
Art.3
Władza w Księstwie należy do Narodu - wszystkich obywateli.
Art.4
Ustrój w Księstwie opiera się na trójpodziale władzy:
Ustawodawczej
Wykonawczej
Sądowniczej
Każda z nich jest samodzielna, i niezależna, i każda z nich wzajemnie się uzupełnia.
Art.5
Stolicą Księstwa jest Nönstad
Art.6
Językiem narodowym jest język dolnogermańki, a językiem roboczym instytucji publicznych jest język polski
Mniejszości narodowe mogą wystąpić do parlamentu o nadanie ich językom statusu języka regionalnego na warunkach przewidzianych Ustawą
Art.7
Granice państwa mogą być zmienione tylko na podstawie ustawy. W celu ochrony swojego terytorium Księstwo tworzy Narodowe Siły Wojskowe.
Art.8
Godłem państwowym jest dawny herb hrabiów gluckburskich, barwami narodowymi kolory złoty i czarny
II Monarcha
Art.9
Panujący monarcha jest głową państwa, strażnikiem ciągłości państwa i ładu konstytucyjnego oraz społecznego; osoba Monarchy jest nietykalna i nie podlega władzy sądowniczej
Art.10
Panujący jest najwyższym reprezentantem Księstwa poza jego granicami, wraz z rządem realizuje jego politykę zagraniczną i dba o jego interes poza jego granicami; on sam powołuje Królewskiego Komisarza do spraw Dyplomacji przy Rządzie odpowiedzialnego za współkoordynowanie polityki zagranicznej państwa
Art.11
Oficjalny tytuł Monarchy brzmi: Jego Królewska Mość, Wielki Książę Ostenmarkii, książę poddrevski, hrabia gluckburski, pan strzyski; Monarcha może używać także innych tytułów przynależnych mu z racji pełnionych funkcji i należnych rodowi panującemu
Art.11a
Monarcha promulguje i ogłasza ustawy oraz rozpisuje wybory do parlamentu
Art.12
Monarcha mianuje dostojników administracji królewskiej:
-Komisarza Wyborczego
-Komisarza Skarbu
-Kanclerza Wielkiego
Ich kompetencje określają ustawy
Art.13
Monarcha powołuje za zgodą parlamentu
-Kanclerza wraz z Rządem
-Sędziów Trybunałów i Sądów
-Ambasadorów i innych przedstawicieli dyplomatycznych
Art.14
Monarcha ustanawia i nadaje odznaczenia państwowe, tytuły arystokratyczne, oraz godności generalskie i profesorskie
Art.15
Monarcha w razie braku dostatecznej liczby sędziów sprawuje funkcję najwyższego sędziego.
Art.16
Wielki Książę promulguje ustawy i zarzadza ich publikację w Katalogu Praw
Art.17
Wielki Książę dysponuje prawem łaski
Art.18
Panujący może zrzec sie tronu przez abdykację, a w razie czasowej niemożliwości w sprawowaniu funkcji powołać Regenta
Art.20
Sukcesja tronu przebiega w myśl starszeństwa w pośród wszystkich następnych panującego monarchy i linii bocznych; następca tronu nosi tytuł Księcia Ostenmarkii, hrabiego glukburga; członkom domu panującego przynależy partykuła Ich Wielkoksiążęcych Wysokości, ostenmarkijskich książąt krwi
III Grossenprinzenrat
Art.21
Władzę ustawodawczą sprawuje wybierana w wyborach tajnych, bezposrednich i proporcjonalnych Rada Wielkoksiążęca - Grossenprinzenrat, zwana dalej Radą
Art.22
1. Rada składa się z posłów wybieranych na okres 3 miesięcy, dysponujących 59 mandatami spośród wszystkich obywateli Księstwa, oraz Monarchy i jego następcy dysponujących po jednym mandacie.
2. Prawo zgłaszania kandydatur przysługuje stronnictwom politycznym i organizacjom pozarządowym
3. Podział mandatów odbywa się między komitetami które zdobędą w powszechnych wyborach conajmniej 15% poparcia. Podział mandatów pomiędzy posłów odbywa się w możliwie egalitarny sposób
Art.23
Rada obraduje w trybie nieprzerwanym a jej posiedzeniom przewodniczy Prezydent Rady (Ratenpresident) wybierany na jej pierwszym posiedzeniu. Do czasu wybrania Prezydenta jego funkcje sprawuje Monarcha lub powołany przez niego Wysoki Przewodniczący (Grossenpresident)
Art.24
Rada ma prawo do przyjęcia swojego regulaminu uchwałą wewnętrzną
Art.25
Rada w szczególności:
1. Wraz z rządem i Monarchą przygotowuje ustawy do procesu ustawodawczego
2. Uchwala ustawy i inne prawa zwykłą większością głosów, a w sytuacjach wskazanych przez prawo wielkościami nadzwyczajnymi
3. Powołuje Naczelnych Marszałków Armii (dowódców)
4. Odpowiada za ratyfikację umów międzynarodowych
5. Ogłasza referenda
6. Wyraża zgodę na mianowanie przez Monarchę pracowników służb dyplomatycznych
7. Przyjmuje sprawozdanie z działalności rządu i innych instytucji państwowych
8. Odwołuje Kanclerza wraz z rządem
Art.26
Każdy członek rządu jest zobowiązany do odpowiedzi na pytania członków rządu, kazdy członek rządu jest uprawniony do zabrania głosu na forum parlamentu
Art.27
Parlament powołuje komisje, komisje śledcze jako swoje organy
Art.28
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje
1. Parlamentowi i każdemu z jego członków
2. Monarsze
3. Rządowi i każdemu z jego członków
4. Stronnictwom politycznym
5. Organizacjom pozarządowym
Art.29
Wyłączność w przygotowaniu ustawy budżetowej należy się Rządowi
III Rząd
Art.30 Rząd jest naczelnym organem administracji państwowej, ponosi odpowiedzialność przed Monarchą i parlamentem
Art.31 Rząd wraz z Monarchom i parlamentem kieruje zarówno polityką wewnętrzną państwa jak i polityką zagraniczną
Art.32 Rząd sprawuje swoje funkcje kolegialnie, a w resortach indywidualnie przez ich kierowników
Art.33 Na czele rządu stoi Kanclerz
Art.34 Kanclerz na każde wezwanie Monarchy lub parlamentu przedstawia sprawozdanie z dotychczasowej działalności swojego rządu, oraz stanu państwa
Art.35 Kanclerz składa przysięgę przed parlamentem na wierność konstytucji i innym zapisów prawa, oraz wierność urzędu Monarchy. Analogiczną przysięgę składają wszyscy członkowie rządu; złamanie przysięgi jest równoznaczne z dopuszczeniem się zdrady stanu
Art.36 Posiedzenia Rządu są jawne; chyba że Kanclerz za zgodą parlamentu jawność tą wyłączy
Art.37 Rząd ma obowiązek stworzenia warunków do realizacji ustaw i innych aktów obowiązujących na terenie państwa
IV Podział administracyjny
Art.38 Państwo w celu łatwiejszej administracji jest podzielone na 2 okręgi (Kreise) - Brasauenkreise (miasta: Brasław, Strzyż, Karków) i Uberenbausenstaden kreise (miasta:Poddreve, Kochanów, Serska Góra), oraz jedno miasto wydzielone Wielkoksiążęce Stołeczne Miasto Wydzielone Nowe Miasto (Gluckburskie) (Hohenprinzen Haupfstaden Stad Nönstad)
Art. 39
1. Na czele okręgów stoją Wysocy Komisarze (Hohenkomisar)
2. Zarządem miasta wydzielonego prowadzi bezpośrednio Kanclerz (jako Nadburmistrz) wraz z parlamentem
Art.40
Wysocy komisarze powoływani są przez parlament na wniosek Kanclerza
Art.41
Jednostki podziału terytorialnego
1. Powołują regionalne jednostki oświatowe
2. Prowadzą politykę kulturalną regionu
3. Nadaje prawa miejskie za zgodą rządu
4. Ustanawia statystyczne jednostki podziału administracyjnego
V Postanowienia Końcowe
Art.42
1. Naczelnym źródłem prawa jest konstytucja i Wysokie Kodeksy Uzupełniające
2. Źródłami prawa są ustawy i niższe konstytucje, rozporządzenia i zarządzenia, inne akty prawne w tym akty prawa miejscowego
Art.43 Zmienić konstytucje i inne akty konstytucyjne można na podstawie wniosku wniesionego przez Monarchę, Rząd, 3 posłów ⅗ głosów
Art.44 Ustawa konstytucyjna obowiązuje od chwili podpisania jej przez Monarchę